Mic îndreptar de networking pentru antreprenori

Sondaj
aprilie 22, 2019
Împrietenește-te cu brokerul financiar
octombrie 15, 2019

Mic îndreptar de networking pentru antreprenori

Salut! Sunt Paul Adam, fondator Quality business network și astăzi o să ating un subiect sublim pentru antreprenoriat dar care, cred eu, lipește cu desăvârșire în Bistrița – Întâlnirile de networking cum se spune în ”afacereză” sau crearea de relații cum se spune pe românește.

 

De fapt ca să fiu mai aplicat, am să traduc termenul de networking ca fiind crearea de relații strategice pentru afaceri.  Așadar nu este vorba nici de crearea de relații de dragul relațiilor și nici de pasivitate sau întâmplare. Este vorba de strategie, voință și acțiune conștientă pentru a obține un rezultat dorit.

Avem nevoie de o știință pentru a crea legături interumane? Răspunsul este nu. Nu avem. Dar la fel ca în orice domeniu, cel care este mai pregătit, cel care cunoaște și jonglează cu subtilitățile genului are șanse mai mari decât nepregătitul. În fond networking-ul nu este altceva decât un set de valori și reguli agreeate ca fiind valabile în lumea antreprenorială.

Desigur, când ești pe cai mari și succesul te urmărește peste tot ca un scai, este simplu să creezi relații relevante, pentru că fiecare ar vrea să-și facă ceva de lucru cu tine. Lucrurile se schimbă însă când vrei să crești, când ai nevoie de relații care sunt peste nivelul tău, când ușile la care trebuie să bați sunt închise și constați că nu poți ajunge să discuți cu un director de departament ci eventual cu secretara. 

Iar dacă printr-o minune chiar ai ajunge să ai un contact direct cu persoana cheie pentru strategia ta, ar fi bine să fii pregătit ca să nu ratezi momentul. 

 

Te-ai gândit vreodată de ce nu poți să mergi la un CEO pe stradă și să zici: Bună, noi suntem producători de X și am putea face o afacere foarte tare împreună…?

Din acest motiv și multe altele, s-au inventat întâlnirile de networking. Acolo este cadrul și locul potrivit pentru o astfel de abordare, fără să pari ”dus cu capul”

Și nu , evenimentul nu trebuie să conțină cuvântul ”networking” în titlu ca să poți face asta, este suficient să fie un eveniment cu o tematică dată, de exemplu: Târgul automobiliștilor cu roata față stânga de culoare roșie. Acolo poți aborda orice automobilist, orice producător sau vânzător de accesorii dacă bineînțeles reprezinți un domeniu conex.

Dacă evenimentul are ca scop principal creearea de relații, atunci cu-atât mai bine. Dacă te-am convins de utilitatea networking-ului, iată câteva reguli ale jocului 🙂

 

Regulile jocului

După ce ai văzut afișul sau anunțul evenimentului,

Pasul 1. Documentarea. Este recomandat să verifici lista de participanți. Aici sunt două situații: Fie știi deja exact persoana de care ai nevoie fie cauți pur și simplu relații noi. Dacă știi exact persoana, este suficient să verifici lista și să te asiguri ă va fi prezentă. Dacă nu cauți pe cineva anume, începi să faci un mic research pe internet despre fiecare participant, ca să vezi domeniul în care activează și compania pe care o reprezintă. 

De ce faci asta? păi dacă la întâlnire participă să zicem 30 de persoane, ai toate șansele să nu apuci să vorbești cu fiecare, prin urmare este recomandat să le contactezi prima dată pe cele față de care ai un interes.

Dacă printre persoanele vizate una dintre ele prezintă un interes sporit este bine să te documentezi despre eventuale proiecte în care a participat sau alte acțiuni de care te poți lega pentru a începe o conversație. Dincolo de interesul tău pentru a crea legătura respectivă, ar fi bine să vezi puțin și omul din spate. Chiar dacă vorbim despre afaceri, legăturile umane urmează aceleași principii. 

Pasul 2. Abordarea. La întâlnirea propriu zisă, în pauze sau în timpul alocat networking-ului, ”vânezi” puri și simplu persoana sau persoanele pentru care ai un interes. Aici, capcana este să începi să stai de povești cu prietenii sau cunoscuții mai vechi din teama de  a aborda persoane necunoscute. Nu uita că ai un scop: Ai de cunoscut o persoană importantă pentru tine sau pentru afacerea ta, ești în cadrul potrivit pentru asta și ai un timp limitat la dispoziție. Deci: GO!

Pasul 3. Pitch-ul. Termenul de pitch vine din zona finanțărilor și este acel discurs concentrat în câteva minute, care are scopul de a convinge finanțatorii. Cu timpul și-a demonstrat utilitatea și în alte domenii prin aceea că elimină vorba fără rost și menție ridicată atenția partenerului de discuții. Practic, în zona networking-ului, un discurs de 1-2 minute este suficient, pentru a da timp și interlocutorului să vorbească. În aceste 2 minute, trebuie să spui cine ești, ce afacere ai, și cum anume poți fi de folos persoanei din fața ta – adică niște beneficii dacă se va ajuge la parteneriat. 

Pasul 4. Schimbul de cărți de vizită. Primești cartea de vizită dacă ți se oferă, și nu insiști să dai cartea de vizită dacă nu ți se cere.

Pasul 5. Confirmarea. După întâlnirea de networking la 1-2 zile este recomandat un apel telefonic pentru a pecetlui legătura și a te asigura că rămâi în mintea posibilului partener.

 

Sigur între acești 5 pași prezentați aici foarte simplist, stă o întreagă știință a creării de relații. Coduri vestimentare, etichetă și comunicare, cunoașterea în amănunt a partenerului de discuții, finisarea pitch-ului, abilități de public speaking, persuasiune, transmiterea credibilității.

Ai nevoie de toate acestea? Depinde de poziția persoanei pe care o abordezi și de cât de important este un posibil contract cu compania respectivă. Dacă vinzi parchet și întâlnești meșteri, probabil că nu ai nevoie. Dacă produci șuruburi și în loc să vinzi cu amănuntul, le poți da unei fabrici care îți consumă toată producția, iar pentru asta ai nevoie de o legătură cu directorul de achiziții, probabil că ai nevoie să știi aceste lucruri.

Așa cum este foarte posibil să poți face toate acestea, natural și fără o pregătire prealabilă.

Dar să nu uităm că succesul ține cu cei pregătiți!

 

 

QBN organizează întâlniri de networking într-un cadru informal, în fiecare zi de joi de la ora 16. Fiecare membru al grupului poate aduce un invitat la înâlnire. Dacă nu cunoști pe nimeni care face parte din grup, lasă-ne datele de contact mai jos ca să primești o invitație și regulile de participare.

Solicitare de participare la întâlnirile de networking organizare de QBN. Întâlnirile sunt săptămânale, în zilele de joi de la ora 16.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

× Apelează-ne instant pe WhatsApp!
%d blogeri au apreciat: