Marketing digital de la grădiniță la gimnaziu

Cât de importante sunt relaţiile în afaceri?
decembrie 19, 2017
Ai o afacere. Mai e nevoie de site sau e suficientă pagina de facebook?
septembrie 22, 2018

Marketing digital de la grădiniță la gimnaziu

În urmă cu câțiva ani, când mi-am făcut primul blog pe platforma blogspot eram convins că sunt în pas cu vremurile și că am făcut ce trebuia. Ce nu știam era că toate astea erau doar începutul drumului meu digital. Și dacă descoperirea meniurilor și a opțiunilor din blogspot a dat ceva de treabă materiei mele cenușii, greul deabia urma să vină: Vizibilitatea.

Ai site dar cine ți-l vede? Vinzi servicii dar cine face conversia? Așa am intrat în a doua etapă a vieții mele digitale. Am trecut de la grădiniță în școala primară. am început ușor cu noțiuni ca SEO și social media, ca să aflu într-o zi că trendul s-a schimbat. E pe video frate. O, și stai să vezi: Insights, teasere, cliuri promo, awareness, call to action, o nebunie... Am ajuns la gimnaziu.

Sunt foarte, foarte....foarte multe aspecte în marketing-ul digital. Însă, sunt trei mari și late categorii de acțiuni pe care le poți face ca să-ți crești afacerea:1. Awareness, sau conștientizare 2. Call to action, sau conversie 3. Educație în piață.

Să le luăm pe rând: Awareness-ul, sau conștentizarea, se cheamă când faci orice tip de acțiune prin care prospecții, sau potențialii tăi clienți află de afacerea ta. Adică, cum să cumpere cineva vreodată ceva de la tine dacă nici măcar nu știe că exiști??? Acest tip de materiale, pun accentul pe cine ești, ce știi să faci, cum faci, unde ești de găsit. Adică răspunde la întrebările CIne? Ce? Unde? Cum? La acest tip de postare nu pui omul să cumpere ci eventual să afle mai multe despre tine și afacerea ta.

Call to action - sau chemarea la acțiune, sunt genul de postare care indică exact prospecților ce anume te aștepți să facă ei. Să dea un click pe un link, să se înscrie într-un program, în lista de cititori, etc, sau să cumpere, să rezerve, să facă comandă. Chemarea la acțiune se translatează în conversie. Adică ai convertit un prospect digital într-un cumpărător.

Educarea pieței. Ei aici, după părerea mea stăm cel mai rău (noi freelancerii sau afacerile mici care nu au un departament specializat de marketing). Adică de făcut educație se feresc cam toți, fie că nu știu să o facă, fie că nu își asumă. Educarea pieței este transmiterea unor aspecte de la expert în piață, pentru ca în timp, aceste aspecte să devină criterii, preferințe sau trend. Ce vreau să spun? Marketing-ul este o unealtă a managementului. Adică măsoară aspecte, preferințe, criterii și tendințe ale pieței, pe care le transmite managementului. Acesta în funcție de politicile companiei, ia decizii pentru a veni în întâmpinarea acestor așteptări ale pieței.

Cum s-ar zice, vede ce așteaptă omul și își modifică produsele/serviciile cu scopul obscur și ascuns (zic unii) de a vinde mai mult. Dar procesul de vânzare este bidirecțional. Pentru că are doi protagoniști: Vânzătorul, sau creatorul de produse/servicii și cumpărătorul, sau consumatorul de produse și servicii. Așadar, comunicarea, ar trebui să fie bilaterală. Adică, și de la creatorul de servicii ar trebui să fie un mesaj care se întoarce în piață. De ce? Pentru că creatorul este cel care descoperă noi aspecte, finețuri și subtilități ale produsului, iar consumatorul este cel care se plictisește de ele. Dacă nu mă crezi, întreabă-te de ce nu ai în buzunar un telefon mobil clasic, sau televizor cu tub catodic.

Buuun. Sper că am reușit să te plictisesc până aici, ca să pot să îți spun asta: Companiile mari consum bani, și nu puțini, pentru educarea pieței. Adică își transmit propriile opinii și aspecte în piață pentru ca ele în timp să devină criterii și preferințe. Vestea proastă este că tu ca și creator de servicii, va trebui să satisfaci nevoile pieței pe niște criterii croite deja de alții. Vestea bună este că poți și tu să educi piața cu propriile tale opinii pentru ca ele să devină într-o bună zi un criteriu sau un trend.

Cum faci asta? Simplu, prin articole sau materiale video de informare. Adică materiale din care omul poate afla aspecte și subtilități noi, și în care nu-i ceri să facă nimic. Adică nu il pui nici să cumpere, nici să dea click. Îl informezi. Foarte mulți posesori de afaceri mici se plâng ceva de genul: Clienții mei vor cutare și cutare aspect, dar ei nu știu că tehnic nu se poate pentru că... Și eu întreb: Bun, și tu i-ai informat? Ai făcut un clip, sau un articol in care să prezinți de ce acea cerere nu se poate și că felul în care tu livrezi serviciul este modelat în urma multor experiențe și tatonări, care au condus la un rezultat stabil?

Păi de aia cer clienții ”avioane” că nu le-a spus nimeni ce și cum. De fapt, prin educarea pieței eu înțeleg, orice fel de material care încurajează un comportament dorit și descurajează un comportament nedorit. Dar materialul rezultat trebuie să fie cunoscut în piață. Acest proces îl numesc eu educarea pieței. Pentru că după aceea vii tu, care asculți la criteriile clienților și îți modifici serviciile ca să-ți crești vânzările. Și uite așa se naște dansul. Un pic de la tine, un pic de la client, și serviciile se modifică, și trendul se modifică, și lumea se modifică, și ceea ce se căuta acum zece ani astăzi este desuet.

Uite ce frumos am făcut din vânzare -cumpărare un dans între creator și consumator. Problema este cine conduce dansul? Sau vă calcați pe picioare? Acuma sincer, dintre cei doi din ecuație, creator de servicii și consumator de servicii - tu a cui crezi că este treaba cu educația pieței?

Sunt Paul Adam și îți mulțumesc pentru răbdarea de a parcurge un articol atât de lung. Sper ca această informație să aducă un plus de valoare afacerii tale. Dacă ai aspecte referitoare la marketing-ul digital, sau alte întrebări, te rog simte-te comod să-mi lași un comentariu mai jos.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: